יום רביעי, 2 בינואר 2013

הכוח הפועל והמניע הבלתי מונע



בכוח ובפועל

קיימת בעיה שמתחילה עם הפיזיקה.
קודם כל - כל שינוי אצל אריסטו הוא מעבר ממה שבכוח למה שבפועל. כדי לעבור לפועל, מחוייב שיהיה "בכוח". כדי להוציא את הכוח אל הפועל, חייב להיות משהו שיוצא את הדבר מהכוח אל הפועל, כלומר- כדי להפוך את גוש השיש לפֵסל, אנחנו חייבים פָסל: צריך משהו קודם שהוא בפועל. הפָסל רואה את צורת הפֵסל בראשו. בלי התרנגול (בפועל), אי אפשר שיהיה אפרוח (בכוח להיות תרנגול).

הסיבה התכליתית של אריסטו צורנית, והסיבה הפועלת מתאחדות: (צורה = פעילות) והפעילות היא תכלית פנימית של היצור.

אם כן, כל יציאה מן הכוח אל הפועל דורשת פועל קודם.
בעיה: אם כדי להתחיל את התהליך כל מה שבכוח צריך פועל קודם, נכנסנו בשרשרת אינסופית. כאן, במובן מסויים, הטבע דואג לעצמו. לפי אריסטו המקור של כל התנועות והשינויים הוא השמש. היא מקור כל האנרגיה על פני כדה"א.
יש לנו תנועה אחת בפועל, שהיא התנועה שגורמת לכל התנועות בארץ: זו התנועה של כל גלגלי השמיים.

עדיין קיימת בעיה: עדיין יש לנו תנועה (אפילו תנועת היקום), מכיוון שכל תנועה היא מעבר מהכוח אל הפועל - אנחנו צריכים איזהשהו כוח קודם. כל מניע פיזיקלי בעצמו מתנועע, ואם הוא מתנועע- משמע משהו מניע אותו. אבל, אם הוא מתנועע - סימן שהוא בעצמו היה בכוח והפך מבכוח לבפועל, וצריך פועל שיוצא אותו מבכוח אל הפועל. שוב, נכנסנו לשרשרת האינסופית. זאת  איננה השרשרת הפיזיקלית, אלא שרשרת מניעים בלתי פוסקת. אנחנו צריכים באיזהשהו מקום בשרשרת פועל שאיננו בכוח:  פועל שהוא טהור.


המניע הבלתי מונע

זה מה שנקרא בפי אריסטו האל: זהו לא אותו אל כמו אלוהי משה בסנה הבוער. האל של אריסטו לא אישי, הוא לא אל בעל רצון וכו'. זהו הפועל הטהור - המניע הבלתי מונע. אריסטו מתנגד לתפיסה האפלטונית שהנפש מניעה את עצמה. אם המניע הראשון איננו מונע, אז הוא איננו חומר: הרי כל חומר הוא בהגדרתו בכוח.
במילים אחרות, המניע הראשון אצל אריסטו הוא צורה ללא חומר. ההבדל בין החומר לצורה הוא שהצורה היא הפעילות של החומר, ואם האל יהיה צורה וחומר לא יהיה הבדל בין השניים.



3 תגובות:

  1. נרקיס, למדתי מהפוסט שלך שהבלוג שלך עוסק באריסטו.
    מהפוסט למדתי שאריסטו חקר את הכח והפועל ושכל יציאה מן הכוח אל הפועל דורשת פועל קודם.
    הייתי מוסיפה קצת תמונות לפוסט.

    השבמחק
  2. תודה אבל אי אפשר למצוא תמונות על אריסטו..מצאתי רק שלוש תמונות..

    השבמחק
  3. נרקיס, בחרת דמות מעניינת ומאתגרת, עד היום כל קורס לפילוסופיה, לפילוסופיה של המדעים ולפסיכולוגיה ועוד ועוד מתמודדים עם התיאוריות של אריסטו.
    עבודתך כתובה בצורה סדורה ומעניינת. ואני תקווה שהיא הסבה לך אושר....

    כל כבוד.

    השבמחק